Květinové závěsné koše




Mojí jednoznačně největší láskou jsou květinové závěsné koše. Vypadají nádherně. Na první pohled upoutají pozornost. Zaujaly mne kdysi, je to dnes 26 let, když jsem poprvé byla v Anglii. Visely na šedých zdech, u vstupu do hospod, na sloupech a na domech. Tehdy jsem si slíbila, že pokud budu mít někdy zahradu, budou mi v ní viset.

Pokud se rozhodnete, že si pořídíte závěsný koš, neváhejte. Nutno si však uvědomit, že je zapotřebí abyste splnili několik základních podmínek.
Musíte mít místo, kde bude natrvalo do zdi, sloupku v zahradním plotu, prostě na pevném podkladě, dobře přišroubovaný závěsný hák. Já mám zakoupené háky z Lidlu, jsou kovové v černé barvě. Barvu jsem ponechala, protože ostatní kovové doplňky v zahradě mám také v černé barvě. Háky jsou ozdobné, kovové, vždy nahoře mají motiv nějakého živočicha – ptáka, motýla, kohouta. V současné době jich mám 13. Při jejich instalaci však byly vyměněny šrouby za mnohem delší a silnější, než prodávají v krabici společně s hákem, protože při zavěšení osázeného a zalitého koše a prvním větříku, se koš poroučel na zem a drobné šrouby se vyrvaly ze zdi. Takže, abych to shrnula, nutno mít místo, kde bude hák perfektně pevně upevněn, ve výšce, kam se snadno dostanete, protože koš musíte v letních vedrech denně zalévat. Někdy i dvakrát. Koš jsem zakoupila i s výplní, která je z kokosových vláken v Hornbachu. Cena za koš a výplň je myslím okolo 160 Kč. Protože byly koše tmavě zelené a řetízkové závěsy jakoby stříbrné, nejprve jsem si je natřela kompletně černou barvou.

Místo, kde bude koš viset, nesmí být v průvanu, prostě na větru. Koš je po osázení docela těžký a vítr jej může shodit. Asi dvakrát se mi za tři roky stalo, že jsem některé koše preventivně postavila před hlášenou bouřkou raději na zem. Také se mi stalo, že mi vítr vyrval koš a ten spadl a květiny se polámaly.

Výběr rostlin je rozmanitý. Já v nich nejvíc pěstuji letničky, ale není to zcela pravidlem. Pro příklad uvedu pár květinek, které jsem již v koších měla. Byly to verbeny, lobelky, petúnie, surfinie, milion bells, geranium, Diascia rigescens, balzamíny, fuchsie, ozdobné lilky, břečťan, různé druhy muškátů, převislé zelené letničky – plectrantus, lysimachia, kejklířka, nízké okrasné tabáky, nízké aksamitníky, macešky, osteospermum, bakopu, popínavou lichořeřišnice, jednoletá šalvěj, dvojzubec a asi to není celý výčet.

Rostliny sázím již jenom nahoru do zeminy, tak jakoby ležely po obvodu směrem ven. Zkoušela jsem je sázet do výplně koše, třeba hlavou dolů, ale zjistila jsem, že je to zbytečné, protože se rostliny velmi rychle rozrůstají a poničilo jsem si vytvarovanou výplň z kokosového vlákna. Koš sázím tak, že jej postavím do vhodného kýblu, do výplně nastříhám z igelitových tašek další výplně. V Anglii prý do košů na dno dávají dětskou papírovou plenu, já jsem zkoušela keramzit. Ale zjistila jsem, že když sem nastřihnu tak akorát kolo z igelitu, tak to stačí. Je to z toho důvodu, že rostliny spotřebují hlavně v létě obrovské množství vody, která po zalití by hned kokosovou výplní protekla a rostliny by se nenapily. Pozor však na přelití, a to u košů čerstvě osázených zjara, kdy ještě tak rychle nevyschnou, to by zase rostlinky mohly uhynout. Do zeminy, kterou tedy vždy kupuji novou, zároveň přidávám hnojivo Osmocote. Malou hrstičku kuliček. V průběhu vegetace, v létě, pak občas použiji zálivku s koncentrátem ze slepičinců. Ty si vozím od svého otce a potom je pěkně zaliji ve velké kádi vodou. Zde mi vydrží od jara do zimy. Káď mám z pochopitelných důvodů pěkně ukrytou za skleníkem, takže není vidět a nehyzdí zahradu. Někdy použiji zeminu na muškáty, někdy na surfinie a petunie, někdy obyčejnou univerzální. Přiznávám, že též hledím na aktuální ceny.

Květinové koše vydrží krásné po několik měsíců. Já je vysazuji na konci dubna, ale to je tím, že jsme v nížině. U vyšších poloh je vhodné je osázet a zavěsit později, ale zase záleží na výběru květinek. Vloni jsem měla koše osázené převislými jednoduchými muškáty, a ty byly venku už v březnu. Nemrzlo však! Počet rostlin doporučuji nepřehánět, z počátku jsem již nasázela třeba 9, ale to bylo zbytečné. Rostliny neměly místo. Stačí 5 až 6 maximálně.

Výběr barev květů­? Už jsem vyzkoušela různé kombinace. Vloni jsem měla dvojbarevné muškáty převislé. Byly luxusní a koše vypadaly sjednoceně. Jenomže, i koše osázené zcela bláznivě, kdy hlavní výběr barev byl v režii mé dcery, také měly svoje úžasné kouzlo.

Co se týče chorob rostlin, tak tyto se mi naštěstí doposud vyhnuly. Možná že to bude tím, že kupuji kvalitní sazenice, část sazenic si předpěstovávám sama ve skleníku. Sice jsou v době výsadby opravdu miniaturní, ale rostliny krásně dorostou. Používám vždy novou zeminu. Po odkvětu, tak na počátku listopadu, koše vyprázdním, výplň nechám uschnout a před zimou vše uklidím. Některé rostlinky se sami vysemení do zeminy v záhonu, takže druhým rokem třeba takový dvojzubec rostl opravdu všude..

V neposlední řadě musím ještě napsat, že když jedu na dovolenou, mám zajištěné pravidelné zalévání. Stejně tak na konci července, nebo na počátku srpna, rostliny jakoby se vyčerpaly. Jednoduchá pomoc! Neváhejte a výhony rostlin radikálně zastřihněte, nebo alespoň trochu. Některé rostliny totiž vyžadují odstraňování odkvetlých květů, a pokud toto nečiníte, tak rostlina již nekvete tak jako dříve a je vyčerpaná a svůj růst pozastavuje.



































































Komentáře

  1. Teda já jsem se nyní tak "pokochala". Mám také ráda závěsné květináče, ale vždy jsem je osazovala jenom jedním druhem rostliny a většinou to byly pelargonie. Předloni jsem se trochu víc odvázala a začala osazovat nádoby různě barevně a střídala i jiné druhy. A byla jsem nadšená. Jen bych postupně chtěla vyměnit plastové samozavlažovací za tyto překrásné kovové s kokosovou výplní. Sice nádoba není po zárustu skoro vidět, ale zpočátku ano.
    Krásné barevné variace Diano, moc, moc pěkné.
    Ála

    OdpovědětVymazat
  2. Álo, jsem moc ráda, že jsi také nadšenec do závěsných květináčů. Zvaž ještě výměnu svých květináčů, protože kovové květináče s kokosovou výplní jsou dokonalé, ale zemina velice rychle vysychá. Vlastně, když se rostliny rozrostou, tak je jedno v čem jsou. Co se týče barevných kombinací, tak si myslím, že je dnes nepřeberné množství letniček, které se dají vzájemně kombinovat.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky